Svar: Mad - konsistens og portionsstørrelser

9. november 2022

Alder:
7 mdr.

Kære mor til to meget forskellige børn ;)

Tak for dit brev, og stort tillykke med, at I har fået en lillebror. Dejligt at høre fra dig igen og velkommen tilbage:)

De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives rigtig fint med amning 4 gange i døgnet, og jeg anbefaler, at disse amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når amningerne ligger her, så hjælper de ofte til en bedre og mere sammenhængende søvn, og de sikrer også, at der er godt plads til mere rigtig mad i maven.

Det kan også være flaske, som gives på disse tidspunkter og det er helt fint, at du supplerer amningen med en flaske om aftenen. Jeg anbefaler f.eks. ikke godnatgrød til børn i 7 måneders alderen, fordi det ofte kan give ekstra maveuro, men grøntsagsmosen efterfulgt af mælk, som jeres lillebror får, burde ikke være et problem for natten.

Når det så er sagt, så er det dog en god idé, hvis du kan fylde ham lidt ekstra op hele dagen igennem. Det betyder, at han gerne må få lidt grovere grødtyper, som naturligt vil mætte mere, ligesom mere varierede retter med forskellige grøntsager, linser, kød, fisk osv. også vil give en anden mæthed. Og om eftermiddagen må han nu også meget gerne få lidt grovere grød og ikke kun frugtmos:)

Det er vigtigt, at du tilbyder ham vand. Han er en fysisk stor dreng, og hans væskebehov er naturligt stort og skal derfor dækkes af en del vand. Jeg vil anbefale dig, at du giver ham vand til alle måltider og er meget opmærksom på at han skal have vand imellem måltiderne også. Jeg vil anbefale dig, at du bruger en sugerørskop, eller f.eks. en drikkedunk som Camelbak Eddy+ kids. Koppen eller drikkedunken skal stå fremme, så når han kryber og møver sig omkring, så ser han den og bliver naturligt husket på at drikke. På den måde sikrer du dig, at han bliver fyldt tilstrækkeligt op hele dagen og derfor ikke søger brystet ekstra om natten, fordi han er reelt tørstig. Amning eller flaske sen aften og tidlig morgen er dog et helt reelt behov i forhold til hans alder:)

Med hensyn til behovet for blendet mad, så er det naturligt værd at medtænke, om han mundmotorisk kan have lidt udfordringer. Du fortæller jo, at han som spæd fik klippet både læbe- og tungebånd, og måske har han svært ved at bearbejde den lidt fastere føde i munden, det kan godt være, at der er en sammenhæng her... Om det bør undersøges afhænger af, hvordan hans spisning udvikler sig, og hvordan han generelt virker til at trives - og det lyder jo som om, at han trives godt:)

Det er rigtig dejligt, at han er interesseret i mad og meget gerne vil spise - det er vigtigt, at du udnytter hans lyst til at putte i munden, smage, sidde og gumle på mad selv osv. Det er rigtig godt, og du må meget gerne starte alle måltider med lidt i hånden, som han selv kan sidde og sutte og gnaske på - og så følge efter med lidt på en ske. Hvis han starter måltidet med at gumle og gnaske, så styrker det ham mundmotorisk og han bliver naturligt opmærksom på, at det er spisetid og dermed "tunet lidt ind på", at det er det, som det netop drejer sig om nu.

Det er fint, at du indtil nu har blendet hans mad, det har gjort, at han har lyst til at spise, og han har også fået mange forskellige smage - men det vil også være rigtig godt, at du nu begynder at gøre maden lidt grovere i konsistensen.

Jeg vil anbefale, at du stadig giver ham grød og mos, som er cremet i konsistensen. Men det vil være rigtig godt, hvis du kan komme f.eks. lidt hakket kød eller fisk, lidt kogte ris, bulgur eller lignende i grøntsagsmosen. Det vil være med til at give lidt struktur, ikke så meget, at det skal bearbejdes særlig meget i munden, men nok til at han vænner sig til, at maden ikke er fuldstændig cremet. I starten kan 1 tsk. hakket kød, fisk eller ris, bulgur mm. til 1 dl. grøntsagsmos være nok, og gradvist kan du så tilsætte mere og dermed gøre mosen lidt grovere.

Hen af vejen vil det så være rigtig godt, at du begynder at mose grøntsagerne med en gaffel. I begyndelsen, så han stadig oplever den "cremet med klumper", men stille og roligt kan mere og mere moses med gaffel og den blendede del blive mindre og mindre.

Brug også meget gerne sovs f.eks. tomatsovs eller smørsovs, som vil være med til at smøre maden, så den ikke er for tør, og som også vil gøre det lettere for ham at bearbejde maden i munden.

I grøden må du på samme måde meget gerne tilsætte nogle flager, som naturligt vil gøre grøden lidt mere fnugget. Det kan f.eks. være at tilsætte lidt ...

Annonce

... finhvalsede havregryn til den grød, som han normalt spiser, og stille og roligt lade havregrynene udgøre en større del, så han på den måde gradvist vænnes til at spise grød med lidt mere struktur og bid - og til sidst kan spise en helt almindelig havregrød. Små skridt af gangen. Stille og roligt kan du så også give ham flerkornsgrød og mysligrød, som naturligt vil indeholde flere "kerner" og lidt mere bid...

Som mad i hånden vil jeg anbefale dig, at du forsøger med grødmuffins, grøntsagsmuffins og klatkager/grødpandekager af forskellige slags og med forskelligt indhold. Du kan lave en portion af gangen og fryse dem ned, så er det lettere i hverdagen. Disse fødevarer er bløde og lettere for ham at håndtere og giver samtidig god træning - og så er det ting, som naturligt også vil mætte ham lidt ekstra samtidig med, at det tager lidt tid at spise sig igennem det. Det er nemlig vigtigt for hans mæthedsfornemmelse, at måltidet også får lov til at vare lidt tid, og det gør det, hvis han selv spiser lidt af maden, og hvis maden kræver lidt mere tygning/bearbejdelse.

Det er naturligt, at han endnu ikke har en "stopklods" og bare åbner munden og tager imod, når du kommer med skemaden, og han skal naturligt også have, hvad han har behov for - men for at give ham lidt mæthedsfornemmelse kan det altså være godt, hvis måltidet får lov til at vare lidt tid:)

Maden du giver ham, bør ikke være så grov, at han ofte ender med at kaste op, fordi han får madstykker galt i halsen. Du skal forsøge at finde en konsistens, som han kan kapere, uden at der kommer mad retur, og måltidet bliver ubehageligt for ham:)

Det er super godt at maven fungerer. Det skal du naturligt holde øje med, men da han motorisk er så godt i gang, og du tydeligt fornemmer at det hjælpe på mave-tarm-bevægelserne, når han kravler rundt på gulvet, så lyder det ikke umiddelbart som om, at maven pludselig vil gå i stå. Hvis han så tilmed begynder at spise flere forskellige fødevarer, spiser kød, fisk og generelt får mere og mere variation og samtidig også drikker mere vand hele dagen igennem, så tænker jeg at maven vil følge fint med.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og dagen begynder stille og roligt.

Morgen 07: Havregrød med sveskemos, vand af kop. Du lader noget af grøden være grovere, så han gradvist vænnes til lidt mere bid.

Kravler rundt og tilbydes vand af sin drikkedunk...

Formiddag 8.30-9: Tilbydes grødmuffin, grøntsagsmuffin eller lignende i hånden, suppleres gerne med lidt frugtmos, vand af kop

Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes først, men lære at sove uden bryst. Mellemmåltidet erstatter amning.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Vågner og tilbydes vand af sin drikkedunk...

Frokost 11.30: Tilbydes igen f.eks. en grøntsagsmuffin eller lignende i hånden, må også gerne få f.eks. en godt kogt broccolibuket eller en kartoffelbåd fra ovnen (rester fra aftensmaden). Du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.

Kravler rundt og tilbydes vand af sin drikkedunk...

Ammes og puttes til middagslur ca. 13-13.30

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping. Igen en grød, som lige nu er cremet, men som gøres gradvist grovere. Hos jer kan løsningen lige nu måske også være at frugtmosen tilsættes lidt hirseflager, bulgur eller lignende, så den får lidt struktur og dermed noget han kan vænne sig til. Vand af kop.

Kravler rundt og tilbydes vand af sin drikkedunk...

Aften 17.30-18: Udgangspunktet er jeres mad - igen starter han f.eks. med lidt kogte broccoli eller blomkålsbuketter, en kartoffelbåd eller lignende fra ovnen - noget som er forholdsvis blødt. Du følger efter med grøntsagsmos med lidt kød eller fisk. Vand af kop.

Ammes og suppleres med flaske og puttes til natten ca. 19.30

Sen aften 23: Drømmeamning og/eller drømmeflaske... og sover videre.

Det er vigtigt, at du tager det stille og roligt med maden. Han spiser, han er glad for mad, og han tager rigtig fint på. Det er helt okay, hvis han har brug for mere tid, før han kan kapere mad i stykker og mad med mere bid. Børn er forskellige og den tid, skal han naturligt have lov til at have - men - du må meget gerne gradvist og med små skridt tilbyde ham mad med lidt mere struktur på en måde, som han kan kapere, uden at det bliver for meget for ham:)

Jeg håber, at mine tanker og min dagsplan hjælper lidt videre på vej og også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.